ean de gudgal

ean de gudgal

kawan kawan kite :D

Saturday, November 13, 2010

cincai !

pssstttttt . . psssttttt . . pssssttttt ~~

sebenarnye bukanlah ade motif sangat nak post sume bende nih . saje melepaskan geram kat blog nih . yelah ! da seminggu x post kan ! hehe :P

neway, ade story lagi tapi bukanlah nak la cite pasal exam lagi kan ? buhsan pulak . aku pun naek muntah muntah nak tulis pasal exam lagi . cite laen la pulak kan ? okeh okeh . citenye . em mase ari . . . . ari ape ye ? banyak sangat ari dah . jap jap . ingatkan balik . ouh hari rabu 10 nov ! yup betul betul . aku balik kejap umah akak aku . sebenarnye tujuan utama bukanlah datang umah akak aku ! akak aku soh teman dye pegi KLCC cuz dye ade interview kije kat sane . Accountant asenye ! kalu x salah la . em aku pun setuju je cuz cian dye x kan nak pegi sensowang . laki dye nak teman tapi anak dye pulak sape nak jage kan ? dak sekor tuh memang x nak orang laen . yang dye nak just bapaknye, maknye, n mashunye je kalu kat area umah dye nih ! haish ! manje betul dak sekor nih ~

so akak aku ameq aku dalam kul 9 pagi gitu cuz dye nak balik awal takut lambat kan ? kitorang naek public transport je cuz takut jam . haha . caye ke ? bukanlah ! sebab aku memang x pandai drive and akak aku yang ade lesen pun da x ingat nak bawak kete camne ! adooiii sengalnye akak aku nih ! so pagi pagi lagi aku da kene search google cari direction ke KLCC . wahhhhh . 4 kali kene interchange ? Lecehnye ~ First, kalau naek dari Serdang nih, kene naek KOMUTER then turun kat Bandar Tasik Selatan . Then Interchange to LRT ke Hang Tuah. From Hang Tuah tuh kene jalan cket tuk naek MONORAIL pulak then stop at Bukit Nanas Station . Then jalan cket lagi ke Dang Wangi tuk interchange ke PUTRA LINE (or KELANA JAYA LINE). Naek dari situ trus ade stop station betul betul kat KLCC .

haha . penat la aku menghafal direction dye . then, akak aku message "aku da sampai" . aku pun turun and tanpa memandang kiri n kanan terus naek kete . wah akak aku bergaye gile . x penah penah bergaye sejak ade anak nih ! haha . xpela sekali sekala . x kesahla kan . akak aku x make up pun chantek . aku kalu x touch up hantu pun takut ! haha . gerun tak ? gerun tak ?

haish malangnye bertukar plan pulak . abang ipar aku teman akak aku pegi interview and Yasir ???? ye aku yang kene jage . adooyaii . maybe akak aku sian kut kat aku yela sok aku ade paper kan ? then nak kene teman dye . penat lak aku nanti . tapi nape la x habaq mai awal awal akak oi ? pakai kemeja tapi jadi baby sitter ? lawak betoi ! xpela leh aku study kat umah dye ? buleh ke ngan si Yasir ni ? haha . xpela leh relax relax tengok cite kan . dah lame gile x tengok tv . huhu . sampai kat bawah umah dye abang ipar aku bagi kunci . haish ! nampaknye aku la kene dukung si Yasir nih naek atas . bukan satu dua tingkat whoaaa . tingkat empat ! mak aih . somput eden ni ha . naseb baek la ko ringan je Yasir . dye sedapla tersengih sengih suke . muke mashu ko nih da macam belacan da nih ! haha . x kesahla . dah naek bukak pintu trus campak Yasir kedalam . uish ganas ! haha . then tutup la pintu tuh . dye mara pulak aku kunci pintu ! maybe dye pikir mak ngan ayah dye jap lagi nak masuk tapi aku da kunci pintu . haha . aku pun bukak jela pintu tuh just kunci grill je .

aku bukak tv then dye tengok la kan . tapi bukan dapat tengok cite pun . kene ikut selera dye bukak iklan je ! pelik betul dak sekor nih ! layan jela jangan nangis sudah ~

tetibe lapau pulak . bukak peti ais dye macam macam makanan tapi x de selera lak nak makan makanan sejuk . bukak fridge je wahhhh ade nugget, sausage, burger ayam, burger daging . haha . feberet feberet . jangan risau sume Ramly Burger . so aku pun panaskan minyak nak goreng la kan . si Yasir pulak jenis yang x leh tinggal sensowang . penakut . iklan pelik pelik sikit da lari kat aku . aku takut kuali panas je . haiyooo ~~~

so aku da nyalakan api tinggal kuali tuh n then pegi la teman dye . sekejap sekejap masuk dapur kut kut da leh goreng ke kan . da cukup panas aku pun goreng ah sume bende . haha . ngoi . memang menghabiskan makanan akak aku je . haha . eyh akak aku da bagi greenlight soh makan je ape yang ade . so korang x yah nak emo emo ngan aku eh !

da siap goreng then tos minyak pastuh tunggu sejuk . Yasir merengek rengek . aku da pelik da . ouh nak susu lupe ! ape punye baby sitter la nih ! haha ~

buat susu dye dulu . sambil sambil dye susu sambil sambil tuh la aku ngap . haha . aku nak bagi dye takut kene mara pulak . dye nampak aku makan then sibuk nak jugak . haha aku bagi jela . dah 2 tahun dah x kan x leh nak makan lagi kan ? hehe . tapi cian la pulak ngan dak Yasir nih . x kan nak makan bende nih aje . aku x pela da adapt makan ape je buleh . so aku selongkar selongkar jumpe mee kering . ala macam megi just dye xde perencah je . tawu kan tawu kan ? hehe . fast food tadi aku x abiskan pun so leh la buat perencah . tapi aku bukan pandai masak ? hehe . apelagi google search ah . Just type "Mee Kering Goreng" . tup tup kuar kau banyak betul ha resipi dye . ade yang buat perencah sniri ade yang gune maggi kari ngan kari kari pun letak skali .

so aku pun sediakan ah bahan bahan dye . then mase aku geledah cari bahan ade pulak perencah kari maggi la, cintan la kat dalam rak dye . FYI, akak aku nih jenis yang jage kesihatan cket . masak megi dua bungkus tapi pakai 1 perencah je . ape rase pun aku x tawu . kalu kat umah dye kalu aku nak makan maggi aku masak sniri kalu x memang x rase .

ok this is my recipe . so for those yang terase nak ikut care aku ok je . Salin2 ! jangan nak copy and paste je !

MEE KERING GORENG YASIR !
(nih tuk hidangan 3 orang. so pandai pandai la budget bape nak letak)

Bahan-bahan :
1. Mee Kering (Dried Noodle)
2. Bawang Merah 3-4 biji
3. Bawang Putih 2 biji
4. Telur 1-2 biji
5. Cili Padi 2-3 biji (those yang suke pedas u can add some more)
6. Seasoning, Sos Tiram, Kicap (nih aku maen hentam je masuk)
7. Garam secukup rasa (tapi kalau dah letak kicap korang leh abaikan letak garam nih)
8. Bahan Lain yang berunsurkan protein (like chicken, meat or seafood. tapi saye arituh pakai fast food je nugget tempura and daging burger)
9. Sayur (Leh letak mix vege or sawi pun boleh ! x letak pun x pe!)

Senang je kan nak cari bahan bahan nih ? budget dalam RM5 tapi leh makan 3 orang . x ke save tuh ? kenyang pun kenyang woaaa . so kite move ke method dye pulak !

1. First, u must boil some water . agak-agak je tuk tenggelamkan mee kering tuh . ok ? the bile da cukup menggelegak masukkan mee tuh dalam periuk . then tunggu dye sampai lembut . JANGAN KEMBANG ! t nak goreng dye hancur . pandai pandai sniri agak ! then toskan mee tersebut. better x kene air paip la cuz saye pun x tawu nape . maybe sebab kite kan da masak dye the jirus kat air sejuk . macam pelik je kan ?

2. Second, tumbukkan bawang merah, bawang putih and cili padi . tumbuk sampai lumat o kalau yang malas cincai cincai pun boleh . yang penting jangan pakai blender . x sedap !

3. Dah tumbuk dah ? ok leh panaskan kuali and letak minyak . just a small amount je ok ? jangan la sampai berladung kuali tuh . da cukup panas masukkan bahan tumbuk tadi . ok kacau kacau macam biase .

4. da naek wangi kan ? ok next masuk la sos tiram ke, seasoning ke, kicap ke, lea n perrins ke, ape ke kat uols punye tumisan tadi . dapat bayangkan x sape yang baru blaja nih ? ok for those yang gune daging ke or chicken o seafood kan buleh letak time nih . sebab bende bende nih lambat masak .

5. ok pecahkan telur n kacau lagi . kalau tumisan dye kering sangat make sure yang korang letak cket minyak before pecahkan telur tuh . ok kacau kacau lagi .

6. Next barula masukkan mee kering yang dah tos tadi . kacau macam biase . kalau rase perencah tuh kering sangat tambah sikit air tuh bolehkan tumisan tuh gaul rata . ckit je ! sesape nak hitam lagi letaklah kicap pekat ye . eh ? ade ke dalam bahan kat atas tadi . hehe . tambahan je .

7. Then masukkan sayur yang dah dibasuh n dah dipotong . sayur mentah mentah cket xpe . it's healthy ok . yang pakai nugget goreng or daging burger goreng or sausage goreng macam saye leh la letak time nih .

8. Finally bolehlah dihidangkan . kalau nak proper u guys buatla hiasan . saye just nak bagi makan si kecik je . hehe .

ni gambar dalam internet . aku cilok je . sebab yang arituh terlupe nak ameq gambar .

senang kan ? x rumit pun . actually mee kering tuh leh ganti pakai mee laen o nasi semalam kan . janji x basi ! x kesah pun . uols cube la . saye nih hentam je ! haha ~

SELAMAT MENCUBE :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...